“De Driedaagse van de Panne telt 1 dag! Nu gij”

Coronatijden: vreemde tijden voor iedereen, en dus ook voor wie van koers houdt. Gisteren zond Sporza de fijne docu ‘De Ronde 103’ uit en geregeld kunnen wielerfans op sporza.be stemmen welke klassieker van weleer ze nog eens heruitgezonden willen zien.

Op Twitter volg ik al een tijd Koen Lemmens (bio: zie onderaan dit stuk), die naast jurist ook een groot koersliefhebber is. Hij postte op Twitter een fijn stukje over de Driedaagse van de Panne, dat ik hier met zijn toestemming mag overnemen. Geniet ervan!

 

De Driedaagse van de Panne, een efficiëntie-oefening

Nog niet zo heel lang geleden, 20 à 25 jaar schat ik, werd wielrennen niet heel erg au sérieux genomen. Dat was lang voor politici, zakenlui en managers met meer tijd dan werk zich velocipedisch in de openbaarheid durfden vertonen. Koers, dat was toch eerder een zaak van mannen in rare kledij, met zo’n Ome Willem-petje op en een rare worstenhelm in de achterzak. Wielrennen dat was de affaire van mensen die Onze-Lieve-Heer de zaligheid voorspeld had.

Ik weet dat omdat ik als student zelf aangesproken werd op mijn wielerliefde. Beeld u de goorste perversiteit in die u zich kan voorstellen, doe er nog drie stappen bij, dan nog zal u niet de afkeer en het onbegrip voelen waaraan mijn gesprekspartners uitdrukking gaven. Hoe kon iemand bij zijn volle verstand – al hadden we dan te maken met een rechtenstudent, zodat enige relativering ter zake wel gepast was – nu geïnteresseerd zijn in zo’n, en dan trokken ze een gezicht alsof ze net zo’n gele bonbon Napoléon hadden opengeknotst, domme sport?

Maar ik vraag u: is wielrennen dan echt een dingetje voor minus habentes? Laten we even de proef op de som nemen. Als u weet dat de Vierdaagse van Duinkerken zes dagen duurt, de Settimana Coppi en Bartali vijf wedstrijddagen telt, hoelang duurt dan de Driedaagse van De Panne, rekening houdend met de 8 van Chaam? Enkele jaren geleden, aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen, toen de collega’s daar eens een sabbatjaar voor allen wilden invoeren, hebben ze die vraag gesteld op het ingangsexamen. Niemand geslaagd! Als u wilt weten waarom ingenieur een knelpuntberoep is: niet verder zoeken.

Hou ook al maar op met rekenen. Trouwens die 8 van Chaam, dat was een grapje, die 8 verwijst naar het lusvormig parcours van de race. (Ge moet gij ook nog veel leren, precies). De Driedaagse van de Panne telt 1 dag! Nu gij.

Dat die Italianen van Coppi en Bartali de week herleiden naar 5 dagen, daar zullen die oude communisten van de PCI wel weer voor wat tussen zitten. Dat ze in Duinkerken meer bieden dan ze beloven, dat is heel on-Frans, een verklaring heb ik daar niet voor. Behalve dan dat het Duinkerken is, en tellen is daar niet meteen de lokale fort. Bij de toegelaten promilles zitten ze er daar ook geregeld naast. Maar hoe komen ze in de Panne, correctie in Brugge-De Panne, aan drie dagen, als ze maar goed een dag toeren? Dat is toch grootspraak, die we eerder met Antwerpen associëren. Ik zou er niet van opkijken mochten ze daar een werelduurrecordpoging in de markt zetten als De Vierdaagse van ’t Stad. Maar in Brugge-De Panne?

We zijn in West-Vlaanderen, dus luiaardij kan het punt niet zijn. Wat dan wel? Ik zal het u zeggen: efficiëntiewinst. De organisatoren van wijlen de Driedaagse De Panne-Koksijde zijn erin geslaagd op een dag te doen, waar ze voorheen, decennialang, drie dagen voor nodig hadden.

Dat is wat de Driedaagse van De Panne ons leert: dat gezeur van Team Sky (Ineos) over marginal gains is marginaal gepruts van amateurs. Wie mee is met zijn tijd, durft echt snijden in het overtollig vet. Maar hun ervaring leert ons ook dat een mens niet bang mag zijn om van tijd tot tijd zijn naam eens aan te passen.

 

Koen Lemmens (1976) studeerde rechten in Brussel en Firenze. Hij doceert publiekrecht en mensenrechten aan de KU Leuven, de VU Brussel en Global Campus of Human Rights (Venetië).

Vooralsnog publiceerde hij vooral vakliteratuur.

Al sinds zijn kindertijd is hij gefascineerd door wielrennen, met name de culturele dimensie ervan boeit hem. De koers, dat is toch vooral het doorvertellen van de verhalen, obsessies en bezorgdheden van de vorige generaties.

 

 

 

Reacties uitgeschakeld voor “De Driedaagse van de Panne telt 1 dag! Nu gij”

Opgeslagen onder Columns

Reacties zijn gesloten.