Dit is een boekhandel

Deze column verscheen in de Krant van West-Vlaanderen van 17 mei

Zaterdag was ik in een winkel die zichzelf aanprijst met de slogan ‘Ik ben toch niet gek’, maar toen ik in het rond keek, bleek ik omringd door mensen die het slachtoffer waren van acute hysterie. In de afdeling waar smartphones en tablets werden verkocht, zag ik klanten elkaar verdringen om toch maar hun duimen over het nieuwste toestel te kunnen laten glijden. Had men een middeleeuwer verteld dat hier de Heilige Graal werd tentoongesteld, hij had het meteen geloofd.

Technologische vooruitgang moet er uiteraard zijn, maar ik heb wel vaak heimwee naar tijden waarin communicatie en emotie nog niet gedigitaliseerd waren — de tijd waarin mensen in een handgeschreven brief en zonder smileys vertelden wat ze voelden; de tijd waarin hun hele dagelijkse leven zich niet op een digitale drager bevond; de tijd waarin, jawel, het papieren boek voor velen de belangrijkste vorm van ontspanning was. Het ‘leuks’ op smartphone en tablet betekent ontegensprekelijk concurrentie voor het boek, maar ik weiger zoals sommige doemdenkers te voorspellen dat de boekhandel daardoor met uitsterven bedreigd is. Ik durf zelfs te geloven dat vooral jongere generaties na alle getokkel op dode schermpjes de charme van het papieren boek zullen herontdekken. Dat is ook wat de makers van de Britse kortfilm The Last Bookshop denken. In hun film, gratis te bekijken op het internet, laten ze een toekomst zien waarin papieren boeken niet meer bestaan. Op een dag echter raakt een kleine jongen verveeld door zijn digitale entertainment. Dwalend door de straten stuit hij op de allerlaatste boekenwinkel ooit, waar de eigenaar 25 jaar op een klant heeft gewacht. ‘Is dit een verhaal?’ vraagt de jongen terwijl hij naar een boek wijst. ‘Ja!’ antwoordt de man. ‘Het is een boek! Het schildert verhalen in je hoofd. Het geeft je herinneringen aan dingen die je nooit zal meemaken.’ Wie het filmpje ziet, voelt meteen de magie van de boekhandel: de geur van het papier, de schoonheid van de omslagen, en de verhalen van duizenden personages die onzichtbaar door de lucht zweven. Ik ben toch niet gek, dus ik kan u met zekerheid vertellen dat geen app ter wereld die ervaring kan evenaren.

Sinds vorige week circuleert op het internet een foto van een tekst die een lezer spotte op de deur van boekhandel The Albion Beatnik in Oxford.

bookshop

Ik vertaal: “Dit is een boekhandel. Kruispunt van beschaving. Schuilplaats van alle kunsten tegen de verwoesting van de tijd. Wapenarsenaal van onverschrokken waarheid tegen gefluisterde geruchten. Onstuitbare klaroen van vakmanschap. Hier kunnen woorden naar buiten vliegen, niet om te stranden als digitale golven maar verankerd in de tijd; niet besmet door de gehaaste hand maar trouw aan de waarheid. Vriend, u staat op gewijde grond: dit is een boekhandel.” Dat is nog eens een sexyer slogan dan ‘ik ben toch niet gek’, en ik roep dan ook alle boekhandelaren van Vlaanderen en Nederland op om deze tekst vanaf vandaag aan de deur van hun winkel te hangen.

1 reactie

Opgeslagen onder Columns

Een Reactie op “Dit is een boekhandel

  1. Pingback: Boeken in het digitale tijdperk | Meneer Jacques